با ویژگی وزن کم؛ طبیعت الهام بخش ابداع رنگ «بدون رنگدانه» شد

دسته بندی :بلاگ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ادمین 398
با ویژگی وزن کم؛
                طبیعت الهام بخش ابداع رنگ «بدون رنگدانه» شد

با ویژگی وزن کم؛
طبیعت الهام بخش ابداع رنگ «بدون رنگدانه» شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این محصول جدید رنگ «پلاسمونیک» نام دارد که از آلومینیوم و اکسیدآلومینیوم با ساختاری در مقیاس نانو برای تولید طیف های رنگی استفاده می کند.

رنگ هایی که در بخش خارجی ساختمان ها به کار می روند از مدت ها قبل مورد تحقیق کارشناسان بوده اند تا بتوانند در مناطق سردسیر گرما را و در مناطق گرمسیر سرما را خارج از محیط حفظ کنند.

در همین راستا محققان دانشگاه مذکور به رهبری دباشیس چاندا با الهام از پروانه ها این رنگ را بدون هیچ رنگدانه ای ابداع کردند.

رنگ های معمولی دارای رنگدانه هایی هستند که برای تعیین رنگ به خاصیت های جذب نور مولکول ها اتکا دارند. نوری که جذب نمی شود، منعکس می شود و فرد ناظر روی شیء مورد نظر آن را می بیند.

رنگی که محققان در پژوهش جدید ابداع کرده اند بر جذب نور و همچنین بازتاب و پراکندگی آرایش هندسی نانوساختارهای خود برای ایجاد یک پالت تمام رنگ متکی است. چاندا نیز در این میان از طبیعت الهام گرفته است. در طبیعت گل ها، پرندگان، پروانه ها و همچنین موجودات زیر آبی طیف رنگی مختلفی را از خود بروز می دهند که همگی براساس آرایش هندسی مواد بی رنگ ساخته شده اند.

محققان آرایش هندسی را با استفاده از آلومینیوم و اکسید آلومینیوم با ساختار نانو را تقلید و سپس نیاز به مولکول های رنگدانه برای رنگ های مختلف را خنثی کردند. دانه های مقیاس نانو را می توان با همزن های تجاری مخلوط کرد و طیف های مختلف رنگی را ساخت.

چاندا در بیانیه ای در این باره می گوید: از آنجا که رنگ ها فقط حاوی فلز و اکسیدهای آن هستند، بنابراین به محیط زیست نیز آسیبی نمی رسانند. رنگ معمولی کمرنگ می شود زیرا رنگدانه ها قابلیت دریافت جذب فوتون را از دست می دهند اما در اینجا پدیده مذکور ما را محدود نمی کند، هنگامیکه سازه ای را با این ماده رنگ می کنیم، تا قرن ها پابرجا می ماند.

علاوه بر آن رنگ کل طیف مادون سرخ را منعکس و گرمای کمتری جذب می کند. همچنین این رنگ بسیار سبک است. در حالیکه برای رنگ کردن یک جت بویینگ ۷۴۷ به هزار پوند رنگ تجاری نیاز است، فقط ۳ پوند رنگ پلاسمونیک برای انجام این کار کافی است.

نتیجه این تحقیق در ژورنال «ساینس ادونسز» منتشر شده است.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0