فناوری نانو با نابینایی مبارزه می کند

دسته بندی :بلاگ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ادمین 260
فناوری نانو با نابینایی مبارزه می کند

فناوری نانو با نابینایی مبارزه می کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این روش مسیر تازه ای برای درمان بیماری «دژنراسیون ماکولار» مرتبط با سن فراهم می کند که یکی از عوامل مهم نابینایی در کشورهای توسعه یافته است.

در دژنراسیون ماکولار مرتبط با سن(AMD)، ماکولا که بخشی از شبکیه است و بینایی مستقیم و دقیق را کنترل می کند، از بین می رود و در نتیجه بینایی فرد تار می شود.

دو نوع AMD خشک و تر وجود دارد. AMDخشک زمانی رخ می دهد که سلول های RPE در ماکولا فرو می پاشند و در نتیجه طی گذر زمان بینایی فرد از بین می رود. این معمول ترین نوع بیماری است و بیشتر اوقات افراد مسن تر به آن دچار می شوند.

در نوع نادر AMD تر، رشد نامعمول رگ خونی در ماکولا سبب نشتی مایعات و خون می شود و در نتیجه به شبیکه آسیب می رسد و سلول های RPE نیز از بین می روند. این امر به نابینایی سریع منجر می شود.

در تحقیق جدید محققان دانشگاه آنجلیا راسکین در انگلیس امکان جایگزین کردن سلول های RPE با نمونه های تازه کشت شده به وسیله فناوری نانو را آزمایش کردند.

برای این منظور پژوهشگران از روش «الکترواسپینینگ» استفاده کردند که طی آن با استفاده از مایع پلیمری در میدان الکتریکی چهارچوب نانو فیبری سه بعدی ساخته می شود. در نتیجه استفاده از این روند مایع به فیبرهای بسیار نازک تبدیل می شد که فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده بودند.

به گفته محققان این نخستین باری است که از روش الکترواسپینینگ برای ایجاد چهارچوب کشت سلول های RPEاستفاده شده است.

پژوهشگران طی این تحقیق متوجه شدند چهارچوب هایی با پوشش ضد التهابی رشد سلول هایRPE را بیشتر و متمایزتر می کنند. آنها توانستند سلول هایی کشت کنند که تا ۱۵۰ روز سالم و قابل استفاده بود.

به گفته محققان این روش نوین راهی برای درمان بیماری های بینایی مانندAMD فراهم می کند. آنها هم اکنون مشغول توسعه روش های پیوند سلول های تازه پرورش یافته در چشم انسان هستند.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0