فناوری منسوجات نانویی ایرانی از مسابقات جهانی اختراعات جایزه گرفت

دسته بندی :بلاگ ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ ادمین 575
فناوری منسوجات نانویی ایرانی از مسابقات جهانی اختراعات جایزه گرفت

فناوری منسوجات نانویی ایرانی از مسابقات جهانی اختراعات جایزه گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، مسابقات جهانی اختراعات سوئیس از ۱۰ تا ۱۲ آگوست ۲۰۲۲ به صورت آنلاین برگزار شد و ۱۱۰ نفر در قالب هیئت داوران به بررسی اختراعات مهم ارسالی در ۱۵ حوزه‌ مختلف از کشاورزی، فناوری‌نانو تا علوم کامپیوتر، اپتیک، هوانوردی و محیط‌زیست پرداختند.

یکی از شاخص‌های مهم در این رقابت‌ها، سازگاری نوآوری با محیط زیست‌ پایدار بود. پس از سه روز بررسی و ارزیابی، برندگان این رقابت از سوی هیئت داوران معرفی شدند. یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به کسب مدال طلا در این رقابت‌ها شد.

حمیدرضا رضائیان، از مدیران این شرکت گفت: ما در این رقابت، با اختراع نانویی خود یعنی منسوجات با خواص ضدباکتری، ضد قارچ و ضد ویروس وارد شدیم. این فناوری، حاصل دو سال و نیم کار تحقیقات ما بود که با همکاری مرکز صنعتی‌سازی نانو فناوری کاربردی (ICAN)، انجام شد.

فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مواد دانشگاه تبریز و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد MBA دانشگاه تهران ادامه داد:در حال حاضر در مرحله تولید نیمه‌صنعتی هستیم. این فناوری در واقع نوعی پوشش نانویی است که روی منسوجات قرار داده می‌شود تا خواص ضدباکتری، ضد قارچ و ضد ویروس را در پارچه‌ها ایجاد کند. این فناوری علاوه بر منسوجات در صنعت رنگ و فیلتر هوا نیز قابل استفاده است.

رضائیان ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی برای تولید منسوجاتی هستیم که این فناوری روی آن استفاده شده باشد. این فناوری می‌تواند به صورت مستربچ در اختیار شرکت‌های تولیدکننده رنگ و رزین و شرکت‌های فعال در حوزه بسته‌بندی قرار گیرد.

محصول نانوفناورانه تولید شده توسط این استارت‌آپ، از قابلیت پوشش‌دهی بر روی انواع منسوجات برخوردار است. به‌عنوان مثال از این نانومواد می‌توان برای ایجاد خاصیت ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضد قارچی در انواع پوشاک، لایه‌های ماسک‌های تنفسی، گان و لباس‌های بیمارستانی، ملحفه، مبلمان، فرش، فیلتر سیستم‌های تهویه مطبوع و مصارف صنعتی استفاده کرد.

از جمله مزایای این محصول می‌توان به مقاومت نانوپوشش اعمال شده در استفاده‌های مکرر روزانه و همچنین عدم آسیب به محیط زیست و سلامت انسان اشاره کرد. همچنین امکان استفاده از این فناوری علاوه بر ماسک‌های ضدویروس در کاربردهای متعددی نظیر فیلترهای تهویه مطبوع بیمارستانی، مدارس، وسایل نقلیه عمومی و منازل نیز وجود دارد.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0