تجاری‌سازی فناوری نانوپوششی برای نیروگاه‌های خورشیدی

دسته بندی :بلاگ ۲۷ تیر ۱۳۹۹ ادمین 1611

 

تجاری‌سازی فناوری نانوپوششی برای نیروگاه‌های خورشیدی

فناوری ساخت نانوپوشش ابرآبگریز برای محافظت از سطح پنل‌های خورشیدی در نیروگاه‌ها در حال تجاری‌سازی است. این نانوپوشش مانع از نشست غبار و آلودگی روی سطح پنل‌ها می‌شود.

آلودگی سطح پنل‌های خورشیدی یکی از چالش‌های این حوزه است که به تازگی رهیافتی برای آن ارائه شده‌است. هندی‌ها با استفاده از پوشش ابرآبگریز که در آن از نانوذرات عامل‌دار استفاده شده‌است، سطح پنل‌های خورشیدی را مجهز به ساختاری کردند که گرد و غبار را دفع می‌کند و موجب تمیز ماندن سطح پنل خورشیدی می‌شود.

این فناوری در قالب دو پتنت در حال ثبت بوده و دانش فنی آن نیز در حال انتقال به صنعت است به طوری که اتحادیه تحقیقات فناوری انرژی NTPC موسوم به NETRA برای تجاری‌سازی دانش فنی این دستاورد را دریافت کرده است.

همچنین تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت ماریچین تکنولوژی و مرکز ARCI به امضاء رسیده است تا تولید انبوه این پوشش ضدغبار برای استفاده در صنعت سلول‌های فتوولتائیک انجام شود.

میانگین غبار در هند ۰٫۶ درصد است، در حالی که این رقم در ژاپن ۰٫۰۵ درصد، در آلمان ۰٫۰۲ درصد و در آمریکا ۰٫۱ درصد است. بنابراین، هندی‌ها به دنبال فناوری‌هایی هستند که بتوانند با این مشکل مقابله کنند. از این رو پوشش حاوی نانوذرات با هدف به حداقل رساندن نشست غبار روی سطح پنل خورشیدی تولید شده‌است که می‌تواند کارایی پنل‌های خورشیدی را ارتقاء دهد.

این پوشش توسط مرکز تحقیقات بین‌المللی پیشرفته پودر متالورژی و مواد جدید (ARCI)، یک سازمان مستقل از وزارت علوم و فناوری، ساخته شده‌است.

 ویژگی‌های اصلی این پوشش:

1) قیمت پایین

2)طبیعت بسیار شفاف و خاصیت فوق آبگریز (زاویه تماس بیش از ۱۱۰ درجه)

3)پایداری بالا در هوا

4)پایداری مکانیکی قابل توجه

سطح پنل‌های خورشیدی با داشتن این پوشش فوق آبگریز و ویژگی‌ مشابه نیلوفر آبی می‌تواند همیشه پاکیزه بماند. این پوشش را می‌توان به راحتی در نیروگاه‌های خورشیدی استفاده کرد.

این پوشش مطابق با استانداردهای بین‌المللی اعتبارسنجی شده و تست‌های مورد نظر را با موفقیت در نیروگاه‌های خورشیدی زمینی و پشت‌بام پشت‌سر گذاشته است.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0