یک مقام مسئول در ستاد نانو: تولید بیش از هزار و صد محصول نانوی ایرانی

دسته بندی :بلاگ ۴ مرداد ۱۴۰۱ ادمین 449
یک مقام مسئول در ستاد نانو:
                تولید بیش از هزار و صد محصول نانوی ایرانی

یک مقام مسئول در ستاد نانو:
تولید بیش از هزار و صد محصول نانوی ایرانی

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی بیت اللهی امروز در جشنواره «نانو و رسانه» که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد گفت: بخشی از موفقیت‌های ستاد توسعه فناوری نانو، ناشی از تلاش‌های محققان و دانشجویان و اساتید دانشگاهی است. البته این امر بدون همکاری رسانه‌ها ، امکان پذیر نبوده است.

وی با بیان اینکه لازم است که در این مسیر مردم را به این باور «ما می‌توانیم» برسانیم، عنوان کرد: طی ۲۰ سال گذشته تعداد کمی از اساتید دانشگاه‌ها قادر بودند تعریف جامعی از فناوری نانو ارائه دهند ولی امروز، ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو و مطرح در حوزه نانو به شمار می رود.

بیت اللهی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک هزار و صد محصول نانوی ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده اند، گفت: علاوه بر این افتخار، ایران توانسته با محوریت ستاد توسعه فناوری نانو، ۱۰ استاندارد بین المللی را در کمیته ایزو به تصویب برساند؛ اکنون بیش از ۱۶۰ کشور از این استانداردها در تولیدات محصولاتشان بهره می برند.تدوین این استانداردها توسط کارشناسان ایرانی طراحی شده است.

مشاور ارشد ستاد توسعه نانو در حوزه استاندارد سازی فناوری نانو ادامه داد: تشکیل شبکه «شبکه‌های فناوری‌های پایدار اتحادیه اروپا» یکی از برنامه هایی است که از ۴ سال گذشته ارائه شده و قرار است با مشارکت ۴۰ کشور دنیا در کمیسیون اتحادیه اروپا به تصویب برسد. ایجاد این شبکه با مدیریت ایران پیگیری می‌شود و این امر نشان از جایگاه ایران دارد.

بیت اللهی گفت: ما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و همچنان کاستی‌ها و نابلدی‌هایی داریم و نیاز است تا جریان مهاجرت در کشور را معکوس کنیم و این چالش‌ها قطعا مرتفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی باعث شد بیدار شویم و از ظرفیتها بهره ببریم، افزود: لازم است که در این شرایط دشوار تحریم ها، جریان مهاجرت تغییر کند و معکوس شود.

مشاور ارشد ستاد توسعه نانو در حوزه استاندارد سازی فناوری نانو ادامه داد: ما در توسعه نانو و فناوری‌های پیشرفته نگاه بخشی نداشتیم و به صورت کلی به زنجیره ارزشی فناوری ها توجه داشته ایم.

وی با اشاره به استفاده از فناوری نانو در بخش دانش آموزی عنوان کرد: در حوزه دانش آموزی نیز دانش آموزان در پژوهش سراها تحقیقاتی را اجرایی کردند که محققان خارجی از این دستاوردها حیرت می کنند. ما توانسته ایم در ستاد نانو همه ظرفیت‌ها را مد نظر قرار دهیم.

مشاور ارشد ستاد توسعه نانو در حوزه استاندارد سازی فناوری نانو گفت: ستاد توسعه فناوری نانو چندسالی می شود که شبکه آزمایشگاهی را راه اندازی کرده و اکنون به مرحله ای رسیده که بیش از هزار و ۲۰۰ عضو دارد؛ ایجاد این شبکه آزمایشگاهی در این دوره تحریم ها به خوبی نشان دهنده ظرفیتهای بالای کشور است.

وی افزود: شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی اکنون نه تنها در حوزه نانو بلکه در حوزه های دیگری نیز، نیاز محققان را برطرف می کند.

بیت اللهی با بیان اینکه یکی از خدمات ستاد توسعه فناوری نانو ارایه خدمات گام به گام به محققان است، گفت: ستاد توسعه فناوری نانو در کریدور خدمات فناوری از زمان اجرای پژوهش تا مراحل پایانی طرح و تجاری سازی، محققان را همراهی می کند تا دستاوردهایی داشته باشیم که دنیا ما را به رسمیت بشناسد.

وی افزود: ایران دارای ظرفیتهای خوبی در حوزه نانو و سایر فناوری هاست امیدواریم که با کمک رسانه ها همه بخش های فناوری همچون بایو، موشکی و … به پیشرفت برسند.

در ادامه دکتر علی وحدت رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم عنوان کرد: حوزه نانو جز اولین بخش‌های تحقیقاتی کشور است که با سازوکاری مشخص توانسته در حوزه صنعت از امکانات علمی کشور بهره مند شود.

وحدت با بیان اینکه عملکرد این ستاد می تواند الگویی برای توسعه سایر حوزه‌های فناوری باشد، گفت: آن روشی که در ستاد نانو از ۱۰-۱۵ سال گذشته استفاده شده حاصل برنامه ریزی هایی بوده است.

وی افزود: در این میان نقش رسانه‌ها از دو جنبه معرفی دستاوردها و ایجاد حس خودباوری و مشوقی برای فعالان عرصه‌های فناوری مهم است.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0