نانو و تشخیص و درمان سرطان

دسته بندی :بلاگ ۹ خرداد ۱۳۹۹ ادمین 1424

 

مقدمه: امروزه سرطان یکی از نگرانی های بخش سلامت در جوامع مدرن است. کاربرد نانو ذرات در علم پزشکی امکانات جدیدی را برای تشخیص، تصویربرداری تومور و درمان سرطان در انسان ایجاد نموده است. مقاله حاضر، مروری بر کاربرد نانو ذرات معدنی و آلی در تشخیص و درمان سرطان دارد.

روش کار: روش گردآوری و جمع بندی اطلاعات از 56 مورد پژوهش های انجام شده در ارتباط با ساختار انواع نانو ذرات و کاربرد آن ها در تشخیص، تصویربرداری و سیستم های تحویل دارو در درمان سرطان بوده است.

یافته ها: از نانو ذرات معدنی مثل ذرات کوانتومی، که دارای یک هسته مرکزی با خاصیت مغناطیسی اند، برای تشخیص و تصویر برداری در سرطان و همچنین از سیستمهای نانو ذرات آلی مثل لیپوزوم ها، نانو ذرات لیپیدی جامد، آپتامرها، دندریمرها و نانو بادی ها در حمل دارو و لیگاندهای مختلف میتوان استفاده کرد. آپتامرها ملکولهایی الیگو نوکلئوتیدی یا پپتیدی اند که به پروتئین یا سلول هدف متصل میشوند و در تشخیص، درمان، تصویربرداری ملکولی و حمل دارو استفاده می شوند. همچنین نانو بادی ها مولکلول هایی از جنس آنتی بادی اند که در تشخیص و درمان سرطان کاربرد گسترده ای دارند.

نتیجه گیری: اگرچه هنوز چالش ها و محدودیت هایی برای استفاده از نانو ذرات در پزشکی وجود دارد، با این حال امید است در آینده ای نزدیک نانو ذرات نه تنها در انکولوژی بلکه در پزشکی انقلابی شگرف ایجاد نمایند.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0