نانو در دندانپزشکی

دسته بندی :بلاگ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ادمین 2066

فن‌آوری نانو توانمندی تولید مواد ، ابزارها و سیستم‌های جدید با در دست گرفتن کنترل در سطح مولکولی و اتمی و استفاده از خواصی است که در آن سطوح ظاهر می‌شود. با ورود فن‌آوری نانو به عرصه‌ی دانش بشری و استفاده از آن در پیشرفت علوم زیستی و پزشکی ، علم دندان‌پزشکی نیز از این فن‌آوری بی‌نصیب نمانده است. مواد جدید فن‌آوری نانو بسیار ریزتر و میکروسکوپی‌تر از واحد میکرو هستند ؛ درنتیجه کاربرد آن‌ها در ترمیم‌های دندان‌پزشکی نسبت به  دیگر مواد نتیجه‌ی بسیار بهتر خواهد ‌داشت.‌ در این مقاله‌به کاربردهای تجاری‌شده‌ی فن‌آوری نانو در دندان‌پزشکی اشاره می‌شود و ضرورت به‌کارگیری فن‌آوری‌های جدیدی در دانش دندان‌پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کاربرد فن آوری نانو در دندان پزشکی
بــــا تــــوجــــه بــــه اهــمــیــــت مــقـــولـــه‌ی دنـــدان ودندان‌پزشکی پژوهش‌های بی‌شماری در دنیا جهت رفع مشکلات دندانی انجام می‌شود. از جـمـلـه فـن‌آوری‌هـایـی کـه طی چند سال اخیر عرضه شده و توانسته است تحولات عمیقی در زمـیـنـه‌ی پـژوهش وتولید محصولات مختلف ایجاد کند ، فن‌آوری نانو است. فن‌آوری نانو در دنـدان‌پـزشـکـی ، در سـه حـوزه‌ی مـواد دنـدانی ، ســـلامـــت دنـــدان (خــمـیــردنــدان و مـســواک) و تـجهیزات دندان‌پزشکی کاربرد دارد و به‌طور خلاصه می‌توان به نانوکامپوزیت‌ها در ساخت مواد ترمیمی ، نانوزیست‌سرامیک‌ها در ساخت دنـــدان مــصــنـــوعـــی ، نــانــوپــوشــش‌هــا بــر روی ایــمــپــلــنـــت‌هـــای دنــدانــی ، نــانــوفـلــوریــدهــا در خمیردندان‌ها و نانوذرات نقره در دهان‌شویه‌ها اشاره کرد.
پـیـشــرفــت فــن‌آوری نـانـو در حـوزه‌ی مـواد دندانی دارای اهمیت ویژه‌ای است ؛ زیرا گرایش بیماران به سوی درمان‌های زیبایی ، مواد ترمیمی زیبا و هم‌رنگ دندان و از جمله سرامیک‌های دندانی ، کاربرد بسیاری در دندان‌پزشکی امروزی پیدا کرده است.‌ در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه‌ی تهیه‌ی سرامیک‌هایی با خواص مطلوب‌تر ، ســرامـیــک‌هــا در شــاخــه‌هــای تـخـصصـی گـونـاگـونـی در علـوم دنـدان‌پـزشکـی مـاننـد دنـدان‌پـزشکی ترمیمی ، پروتزهای دندانی ، ارتودنسی ، ایمپلنت‌های دندانی (کاشت دندان) و جراحی مورد استقبال وسیع قرار گرفته است. اما علم جدید تنها درعرصه‌ی سرامیک‌های دندان‌پزشکی ، تحول ایجاد نکرده است ، کاربرد فن‌آوری نانو در ساخت مواد دندانی نیز سبب افزایش استحکام مواد جدید شده است.
در زمـیـنـه‌ی سـاخـت مـواد دنـدان‌پزشکی عوامل مهمی ‌باید لحاظ شود تا کیفیت موردانتظار مواد به دست آید.‌ موادی که در دندانپزشکی کاربرد دارد ، به سرعت در حال تحول است. یکی از مشکلات موجود در زمینه‌ی دندان‌پزشکی مواد مورد مصرف است. مواد مورد استفاده در دندان‌پزشکی باید از مقاومت بالایی برخوردار بوده و ظـاهـری زیـبـا داشـتـه بـاشـنـد. فـرمـولاسـیـون ضـعـیـف مواد دندان‌پزشکی باعث ایجاد ناراحتی ، عوارض جانبی و افزایش هزینه‌ی مراقبت‌های سلامتی می‌شوند. به همین دلـیـل شـرکـت‌هـا و مـوسـسـه‌های مرتبط با مراقبت‌های دندان‌پزشکی سعی دارند تا مـحـصـول‌هـایـی بـا کـیفیت و کارایی بالا تولید کنند.  پیشرفت‌های نوین در زمینه‌ی فن‌آوری نانو به‌طور قابل توجهی جهت حل این نیازها مورد توجه قرار گرفته‌اند. امید مـی‌رود بـا اسـتـفـاده از ایـن فـن‌آوری مـشـکـلاتـی کـه از قـبـل در زمـیـنـه‌هـای گوناگون دندان‌پزشکی ازجمله تولید مواد ترمیمی محکم و زیبا وجود داشته است، برطرف شود.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0