نانوپوشش ایرانی لوازم خانگی را در برابر خوردگی مقاوم کرد

دسته بندی :بلاگ ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ ادمین 1483
نانوپوشش ایرانی لوازم خانگی را در برابر خوردگی مقاوم کرد

نانوپوشش ایرانی لوازم خانگی را در برابر خوردگی مقاوم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، سیامک آطاهریان مدیر عامل شرکت تولید کننده پوشش‌های تبدیلی نانوزیرکونیوم مقاوم به خوردگی گفت: پوشش‌های تبدیلی به پوشش‌هایی گفته می‌شود که بین سطح فلز و رنگ قرار می‌گیرد؛ در واقع این پوشش‌ها به عنوان پوشش میانی مورد استفاده قرار گرفته و دو مزیت را برای محصول نهایی به ارمغان می‌آورند.

وی افزود: اولین مزیت این پوشش‌های تبدیلی ایجاد خاصیت مقاومت به خوردگی سطح فلز است و مزیت دوم بالا بردن میزان چسبندگی رنگ به سطح فلز است. در محصولاتی که در آنها از آهن استفاده می‌شود، پیش از رنگ، معمولا باید سطح آهن چربی‌زدایی شود تا برای ایجاد رنگ آماده شود؛ اما چربی‌زدایی موجب می‌شود که سطح آهن به صورت مستقیم در معرض اکسیژن هوا قرار گرفته و شروع به زنگ‌زدن کند.

وی افزود: برای حل این مشکل پوشش‌های تبدیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پوشش‌هایی که مقاومت به خوردگی را افزایش می‌دهند و هم چسبندگی لایه رنگ را بیشتر می‌کند.

به گفته آطاهریان از ۱۵۰ سال پیش تاکنون از ترکیبات فسفاته به عنوان لایه میانی در صنعت استفاده می‌شود که معمولا فسفاته‌های آهن و روی بیشترین سهم بازار را داشته است. فسفاته آهن مقاومت به خوردگی کمتری ایجاد می‌کند اما کار با آن ساده‌تر بوده و سهولت کاربرد آن برای صنعت جذابیت دارد.

مدیر شرکت ادامه داد: اما فسفاته‌های روی مقاومت به خوردگی بالاتری دارند و در صنایعی نظیر خودروسازی و لوازم خانگی استفاده از آنها رایج است. اما این ترکیبات فسفاته هم از نظر مصرف انرژی و هم آلایندگی برای محیط زیست مشکلاتی برای صنایع به دنبال دارند، چرا که در آنها از ترکیبات فلزات سنگین و عناصری نظیر نیکل و منگنز استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: به همین دلیل در این شرکت، پوشش‌های تبدیلی نانوزیرکونیوم مقاوم به خوردگی را توسعه دادیم. این پوشش‌ها عاری از فلزات سنگین بوده و رسوبات معمول در فسفاته‌ها را ندارند. پوشش‌های فسفاته به ویژه فسفاته روی رسوبات زیادی دارند که نیاز به فیلتراسیون در خط تولید برای رفع رسوبات، موجب افزایش هزینه و انرژی در کار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: فناوری پوشش‌های تبدیلی نانوزیرکونیوم مقاوم به خوردگی منجر به تولید لایه‌هایی با ضخامت صد نانومتر می‌شود که این موضوع مصرف انرژی و مواد اولیه را کاهش می‌دهد.

به گفته آطاهریان در برخی شرکت‌ها سرعت پوشش‌دهی به حدی افزایش یافته که در مدت زمان ۲۰ ثانیه پوشش تشکیل می‌شود.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0