نانوفناوری و صنعت نفت و گاز در ایران

دسته بندی :بلاگ ۸ بهمن ۱۳۹۹ ادمین 1320
نانوفناوری و صنعت نفت و گاز در ایران

نانوفناوری و صنعت نفت و گاز در ایران

ایران به عنوان یکی از کشورهای فعال در حوزه نانوفناوری و همچنین منابع قابل توجه نفت و گاز، دستاوردهای قابل توجهی را در این راستا به دست آورده است.

کاتالیست‌های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، یکی از موارد بسیار مهمی است که شرکت‌های فناور داخلی زیادی را به خود جذب نموده است.

نانو کاتالیست رفرمینگ نفتا برای تولید بنزین و ترکیبات با ارزش آروماتیک بالا، نانو کاتالیست سولفورزدایی از جریان گاز طبیعی، کاتالیست دهیدروژناسیون و نانوکاتالیست اکسی‌کلراسیون جهت تبدیل اتیلن به اتیلن دی کلراید و تهیه خوراک اولیه «PVC»، از جمله موارد شایان توجهی است که می‌توان در این خصوص به آن‌ها اشاره نمود.

یکی دیگر از حوزه‌های حائز اهمیت نانوفناوری در ایران، حوزه نانوپوشش‌هاست که با کاربرد گسترده در صنایع مختلف، از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، یک بازی برد-برد را برای فناوران فعال در این حوزه و شرکت‌های نفتی فراهم نموده است.

علاوه بر موارد ذکر شده، بکارگیری فناوری نانو در حوزه محیط زیست را می‌توان با نمونه‌هایی مشابه فیلترهای هوای مورد استفاده در صنایع نفتی، یادآور شد.

همچنین، بکارگیری پشم سنگ‌هایی با پوششی حاوی نانوذرات برای کاهش اتلاف انرژی و یا سوسپانسیون ناکول برای استفاده در سیالات حفاری، از دیگر مواردی است که در این صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو نیز در راستای حمایت از فرایند تجاری‌سازی دستاوردهای محققین کشور در حوزه فناوری نانو، از طرح‌های دریافتی در این حوزه، حمایت نموده و نمونه‌های مشابهی را نیز در برنامه های پیشین خود داشته است.

به عنوان مثال، نانوافزودنی سوخت دیزل با نام تجاری «IFA133»، یکی از طرح‌های دریافتی در فراخوان‌های پیشین نانومچ است که با اضافه نمودن این محصول با نسبت 1 به 500 به سوخت دیزل، کاهش قابل ملاحظه آلاینده‌های سوخت دیزل را به همراه خواهد داشت.

گردآوری:کیوسک نانو

 

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0