معاونت علمی اعلام کرد؛ ایران در میان ۵ کشور پیشرو در حوزه تولید علم نانو

دسته بندی :بلاگ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ادمین 1327
معاونت علمی اعلام کرد؛
                ایران در میان ۵ کشور پیشرو در حوزه تولید علم نانو

معاونت علمی اعلام کرد؛
ایران در میان ۵ کشور پیشرو در حوزه تولید علم نانو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قرار گرفتن ایران در میان ۵ کشور نخست جهان در زمینه تولید علم نانو یکی از دستاوردهای قابل توجه شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در کشورمان است که در تحقیقی بین‌المللی بر آن صحه گذاشته شده است. این تحقیق بین‌المللی، به مقایسه کشورها و موسسات علمی و فناوری بر اساس شاخص جدیدی تحت عنوان «تمرکز بر حوزه‌های درحال ظهور فناوری» می‌پردازد.

این معیار نشان می‌دهد که ایران، نه تنها از لحاظ تولید علم نانو به رتبه پنجم جهان دست پیدا کرده‌ است، بلکه بیشترین تمرکز را به همراه ۴ کشور پیشرفته دیگر، بر نوظهورترین و پیشروترین حوزه‌های علم و فناوری قرارداده است.

بر اساس این معیار کشور چین با فاصله زیاد رتبه اول و چهار کشور آمریکا، کره جنوبی، هند و ایران با فاصله‌ای کمتر نسبت به یکدیگر در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند. در این رتبه‌بندی، ایران بالاتر از تمام کشورهای اروپایی و همچنین کشور ژاپن با هزینه‌کرد میلیارد دلاری در حوزه تحقیقات نانو قرار گرفته است.

در گزارشی که توسط کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا در آوریل ۲۰۲۰ منتشر شده است، توسعه فناوری‌نانو در ایران به عنوان یک نمونه برای درس‌آموزی مورد تاکید قرار گرفته است.

این گزارش، ایران را پیشگام در سیاست‌گذاری نانو بعد از آمریکا و چین و قبل از اتحادیه اروپا معرفی کرده است و با اشاره به برخی از برنامه‌های توسعه نانو در ایران، رویکرد ایران در شبکه‌سازی آزمایشگاهای نانو برای تامین زیرساخت‌های پژوهشی را به عنوان یک الگو برای کشورهای آفریقایی معرفی کرده است. همچنین براساس این گزارش، ایران در کنار کشورهای پیشرفته دنیا از قبیل آمریکا، چین، انگلستان، روسیه و اتحادیه اروپا بیشترین تعداد استانداردهای ملی تدوین شده در فناوری‌نانو را دارد.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0