دبیر ستاد توسعه فناوری نانو: منشا اقتدار ملی پیشرفت تکنولوژی است

دسته بندی :بلاگ ۱ دی ۱۴۰۰ ادمین 1745

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، سعید سرکار امروز در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری کشور گفت: ارتباط دانشگاه به معنای عام با صنعت یکی از مطالبات رهبری است که نقش پارک های علم و فناوری در این زمینه کلیدی است و تاکنون پیشرفت چشم گیری در آن رخ نداده تا بتوانیم آن را به عنوان موفقیت عرضه کنیم.

وی افزود: بحث مرجعیت علمی و فناوری هم از دیگر مطالبات مقام معظم رهبری است که متاسفانه شاهد هیچ واکنشی از مراجع ذیربط نبوده این و هیچ سیاست و برنامه‌ای در این زمینه از سوی نهادهای مربوط تدوین شده است.

سرکار تصریح کرد: بحث مهاجرت نخبگان از دیگر مطالبات نهاد مقام معظم رهبری که در جلسه اخیر به آن اشاره شد و باید دید که نقش ما در این مسئله چیست و چرا نخبگان علمی از ایران می روند؟ نیروهای انسانی متخصص و جوانان بزرگترین ثروت ملی هستند اما ما فکر می کنیم که ثروت ملی در عمق زمین است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اظهار داشت: جوانان ثروت ملی این سرزمین هستند که ما آنها را نگاه می کنیم اما نمی بینیم و این بین این دو تفاوت زیادی است. بزرگترین کفران نعمت در این مملکت بی‌توجهی به نخبگان علمی است اگر از فرآوری نخبگان ایران استفاده شود صدها برابر ثروت ملی تولید خواهد شد.

سرکار بیان کرد: پیشرفت تکنولوژی منشا اقتدار ملی است و باید برای شکل‌گیری آن برنامه داشته باشیم و به آن بپردازیم. مهمترین مسئله ما در دانشگاه‌ها تغییر نگرش و رفتار است هنوز دانشگاه‌های ما مبتنی بر آموزش و سنتی محور فعالیت می‌کنند و پژوهش هم در همین راستا کار می‌کند.

وی اضافه کرد: برای رفع این معضل باید در ابتدا تغییر نگرش به ایجاد کنیم که بخشی به کار فرهنگی و بخشی به تبیین مطالبات بستگی دارد. وقتی شاخص‌های ارتقا مبتنی بر آموزش و مقاله شکل می گیرد همه افراد به همان جهت هدایت می‌شوند. ایلخان دانشگاه‌ها به وزارت علوم است که باید شاخص‌های علمی کشور را نشان دهد.

دبیر ستاد ویژه فناوری نانو تاکید کرد: باید دانشجویان ایرانی را دانا تربیت کنیم و زیرساخت های لازم را در پارک های علم و فناوری ایجاد کنیم تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی تنها مدرک به دست نباشند، بلکه فناوری جدیدی را ایجاد کنند تا تنها برای خود بلکه برای سایرین هم اشتغال ایجاد کنند.

سهم ۱۰ درصدی پارک های علم و فناوری در تمام شرکت‌ها

سرکار گفت: پارک های علم و فناوری ۱۰ درصد در تمام شرکت ها سهام دارند و باید این موارد را برای رشد و پیشرفتشان تسهیل کنیم و در بحث علمی رشد یافته ایم و مقاله بنیه شاخص علمی کشور است که بدون آن نمی توانیم در فناوری پیشرفت کنیم.

وی افزود: پتنت شاخص توسعه و فناوری کشور است و باید دید که کشور تا چه میزان پتنت بین المللی دارد؟ اینکه کشورها در برزیل یا آفریقای جنوبی و … سرمایه گذاری می کنند با نگاه به بنیه علمی این کار را انجام می دهند.

دبیر ستاد ویژه فناوری نانو گفت: باید فرصت مطالعاتی استادان و دانشجویان را به ماموریت های عادلانه و فناورانه تبدیل کنیم تا پیشرفت و رشد همه جانبه کشور رقم بخورد.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0