تولید کامپوزیت زیستی به سختی آلومینیوم و استحکام استخوان

دسته بندی :بلاگ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ادمین 1037
تولید کامپوزیت زیستی به سختی آلومینیوم و استحکام استخوان

تولید کامپوزیت زیستی به سختی آلومینیوم و استحکام استخوان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، پژوهشگران دانشگاه ام آی تی ماده کامپوزیتی سازگار با محیط زیست تولید کرده اند که به سختی آلومینیوم و استحکام استخوان است.

ماده اصلی این کامپوزیت، از جنس نانوبلورهای سلولزی موسوم به سی ان سی است. این مواد از طریق فرآیندی به نام هیدرولیز اسید و با استفاده از از الیاف سلولزی که دیواره سلولی درختان را تشکیل می‌دهند به دست می آیند. سی ان سی‌ها در سطح نانو، سفت‌تر و قوی‌تر از کولار هستند و تصور می‌شد اگر به پلیمرهای موجود اضافه شوند، آنها را قوی‌تر کنند.

با این حال، آنها فقط پیوندهای ضعیفی با مولکول‌های پلیمر ایجاد کردند. محققان ام آی تی برای رفع این مشکلات، ابتدا پودر سی ان سی تجاری موجود در بازار را با یک پلیمر مایع مصنوعی، مخلوط کردند و سپس از یک دستگاه مافوق صوت برای شکستن توده‌های سی ان سی استفاده کردند. با این کار تک تک نانوکریستال ها پیوندهای قوی با مولکول‌های پلیمر ایجاد کردند.

سپس مقداری از ژل به دست آمده از طریق نازل یک چاپگر سه بعدی در قالب مشخص شده ریخته شد. در هر دو مورد، هنگامی که ژل خشک و منقبض شد، نتیجه نهایی محصول جامد سختی بود که از ۶۰ تا ۹۰ درصد سی ان سی تشکیل شده بود.

علاوه بر این، مشخص شد که کامپوزیت نهایی دارای ریزساختارهایی شبیه به آجر و ملات است و این ساختار با پوشش خرچنگ و برخی از پوسته‌های بدن نرم تنان شباهت دارد. مقاومت در برابر گسترش ترک‌ها و استحکام بالا به اندازه استخوان و سخت‌تر بودن در مقایسه با آلیاژهای معمولی آلومینیوم از مزایای این محصول است.

محققان همچنین از این ماده یک مدل از دندان انسان در اندازه واقعی ساختند تا نشان دهند چگونه می‌توان روزی از آن برای تولید ایمپلنت‌های دندان استفاده کرد. در این بین، دانشمندان در تلاشند تا میزان انقباض کامپوزیت را با خشک شدن به حداقل برسانند. با این کار می‌توان خواص مکانیکی در مواد مبتنی بر پلیمر ایجاد کرد.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0