تولید پارچه‌های ضد باکتری با فناوری نانو

دسته بندی :بلاگ ۱ اسفند ۱۴۰۰ ادمین 1448
تولید پارچه‌های ضد باکتری با فناوری نانو

تولید پارچه‌های ضد باکتری با فناوری نانو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، فناوری نانو طی چند سال اخیر تحولات قابل توجهی در صنایع مختلف ایجاد کرده و محصولات کاربردی زیادی با کمک این فناوری تولید شده است.

یکی از کاربردهای نانوفناوری در صنعت نساجی برای تولید پارچه های آنتی باکتریال است. این پارچه‌ها از رشد و انتقال انواع باکتری ها، قارچ ها، میکروب ها و دیگر ذرات بیماری زا جلوگیری کرده و پس از شستشو نیز خاصیت خود را از دست نمی دهند.

یک شرکت دانش بنیان با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به تولید این پارچه های کاربردی در صنعت نساجی، خودرو و تولید پرده، پتو و غیره شده است.

از جمله مزایای این نوع از پارچه‌ها می‌توان به «پیشگیری از نفوذ و رشد انواع میکروب ها و باکتری ها به لباس»، «محافظت از پوست بدن»، «پیشگیری از نفوذ انواع آلودگی ها به پوست»، «ضدحساسیت بودن»، «کاهش کثیفی لباس»، «پیشگیری از بروز عفونت ها و حساسیت های پوستی» و غیره اشاره کرد.

از پارچه های آنتی باکتریال برای تولید مدل های مختلف پوشاک استفاده می شود. لباس های زنانه، مردانه، لباس کودک و نوزاد، لباس ورزشی، حوله و حتی لباس زیر از جمله پوشاکی هستند که با استفاده از این نوع پارچه ها تولید می شوند.

سطح پوست بدن به طور طبیعی پوشیده از باکتری است. این باکتری ها به راحتی به لباس منتقل می شوند و رشد می کنند. به همین دلیل لباس ها پس از مدتی استفاده، بوی بدی به خود گرفته و در بعضی موارد تغییر رنگ می دهند؛ اما پارچه‌های ضدباکتری مانع از بروز این مشکلات در لباس‌ها می شوند.

استفاده از فناوری نانو در تولید لباس زیر از اهمیت بیشتری برخوردار است. توجه به جنس و کیفیت لباس زیر بیش از سایر لباس ها اهمیت دارد زیرا استفاده از لباس زیر نامرغوب باعث بروز بیماری های پوستی، عفونی، خشکی و حساسیت می شود. به دلیل رطوبت موجود در لباس زیر، باکتری ها و قارچ ها به راحتی رشد کرده و مشکلاتی را به وجود می آورند، در حالی که لباس زیر های آنتی باکتریال مانع از رشد باکتری شده و از ایجاد بوی بد و لکه نیز جلوگیری می کنند. به همین دلیل در سال های اخیر، لباس های آنتی باکتریال مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته اند.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0