تصویربرداری آنی از سلول‌ها با نازک‌ترین آشکارساز اشعه ایکس جهان

دسته بندی :بلاگ ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ادمین 1755

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این دستگاه که توسط پژوهشگران استرالیایی تولید شده برای نخستین بار تصویربرداری باکیفیت از پروتئین‌های مرطوب بدن و سلول‌های زنده را ممکن می‌کند و این کار را به صورت آنی و لحظه به لحظه انجام می‌دهد.

این دستاورد علمی انقلابی در زمینه تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس ایجاد خواهد کرد و لایه برداری مبتنی بر فلزات نام گرفته است. محققان می‌توانند از این طریق عکس برداری را با کیفیت بسیار بالا در سطوحی بزرگ و با کنترل ضخامت و مقیاس سوژه انجام دهند. در این روش از انرژی فوتون کمتری برای بررسی پروتئین‌های مرطوب و سلول‌های زنده استفاده می‌شود.

برای تحقق این روش عکس برداری از نانوصفحات موسوم به اس ان اس استفاده شده است. نازک‌ترین آشکارسازهای اشعه ایکس که تاکنون ساخته شده‌اند بین ۲۰ تا ۵۰ نانومتر ضخامت دارند، در حالی که آشکارسازهای SnS این تیم کمتر از ۱۰ نانومتر ضخامت دارند.

این آشکارسازها به سرعت و در عرض چند میلی ثانیه قادر به عکس برداری هستند و در عین اسکن کردن سلول‌های بدن می‌توانند به طور همزمان کار عکس برداری را نیز انجام دهند. این مساله کیفیت تصاویر و قابلیت استناد به آنها برای تصمیم گیری های پزشکی و تشخیص بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

البته برای تبدیل این سیستم به یک سیستم مقرون‌به‌صرفه و قابل حمل برای استفاده بالینی، کارهای بسیار بیشتری باید انجام شود و هنوز مشخص نیست این فرایند چه مدت به طول بینجامد.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0