تسهیلات مالی یک صندوق پژوهش و فناوری به ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان

دسته بندی :بلاگ ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ادمین 228
تسهیلات مالی یک صندوق پژوهش و فناوری به ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان

تسهیلات مالی یک صندوق پژوهش و فناوری به ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مشترک مسئولان صندوق پژوهش و فناوری مدرس با رؤسا و مدیران یکی از شرکت‌های بزرگ حوزه گردشگری به منظور ایجاد و افزایش تعامل بین و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برگزار شد.

در این نشست، رضا رجایی رئیس صندوق پژوهش و فناوری مدرس با اشاره به تسهیلات اعطایی این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: صندوق پژوهش و فناوری مدرس در راستای توسعه کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، تسهیلات و بسته‌های حمایتی متنوعی را به منظور توسعه فعالیت‌ها و بهبود کیفیت خدمات و محصولات دانش‌بنیان، به شرکت‌ها و واحدهای فناور اعطا می‌کند. این تسهیلات شامل نمونه‌سازی (به منظور حمایت برای ارتقا و یا توسعه نمونه مهندسی محصول و معرفی به بازار)، تولید محصول صنعتی، نیمه‌صنعتی و صنعتی (با هدف ایجاد و افزایش ظرفیت تولید و سرمایه ثابت)، لیزینگ و استصناع با رویکرد پشتیبانی از شرکت‌ها برای افزایش بازار فروش محصولات و خدمات دانش‌بنیان و نوآورانه می‌شود.

وی با تأکید بر نوآوری صندوق پژوهش و فناوری مدرس در طراحی بسته‌های حمایتی از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و فناور، افزود: این صندوق تلاش دارد با توجه به نوع و سطح فعالیت هر شرکت دانش‌بنیان و فناور، تسهیلات مالی و بسته‌های خدماتی خود را به منظور بهبود عملکرد آنها ارائه دهد که البته این مهم با توجه به اقتضائات فعالیت‌های دانش‌‎بنیان با کمترین بروکراسی اداری و در روندی تسهیل گرایانه محقق خواهد شد.

رجایی سرمایه‌گذاری خطرپذیر را یکی از مصادیق حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان دانست و اظهار داشت: این نوع فعالیت در فضای اقتصادی و بازار، همواره نیازمند حمایت مالی و ارائه خدمات مشاوره‌ای و مالی است. در واقع، عموماً شرکت‌های فناور نوپا و دانش‌بنیان برای اینکه بتوانند فعالیت خود را در بازار گسترش دهند و از سوی دیگر به بازارهای دیگر بیاندیشند و ظرفیت‌های پنهان بازار را در راستای اهداف خود فعال کنند، به تأمین مالی و تسهیلات ارزان‌قیمت نیاز دارند که این نیاز عموماً باید در فضایی به دور از بروکراسی‌های پیچیده رفع شود. به همین منظور محورهای فعالیت این صندوق در بخش تسهیلات خطرپذیر در مواردی مانند «مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی»، «ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته و نرم‌افزارها و سامانه‌های تخصصی مربوطه»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای»، «سخت‌افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک» و حتی در حوزه‌های پزشکی مانند «وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی» و البته «فناوری زیستی» و «دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان» خلاصه شده است.

رجایی از اعطای تسهیلات ارزان قیمت به بیش از ۱۵۰ شرکت از ابتدای سال ۱۴۰۰ توسط صندوق پژوهش و فناوری مدرس خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۹۷ میلیارد تومان تسهیلات مالی ارزان قیمت به شکل قرض‌الحسنه و یا دیگر بسته‌های حمایتی و ۹۲ میلیارد تسهیلات اهرمی به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان اعطا کرده و این روند تا پایان سال با سرعت و فراگیری بیشتری ادامه خواهد داشت. حمایت ۴۰ میلیاردی این صندوق از این شرکت بزرگ حوزه گردشگری بهترین دلیل برای این مهم است.

رئیس صندوق پژوهش و فناوری مدرس با اشاره به برخی از تسهیلات مترقی موجود در زیست بوم نوآوری، خاطرنشان کرد: لیزینگ نوع خاصی از عملیات مالی و یک رشته فعالیت اعتباری کاملاً تخصصی مبتنی بر روش اجاره است که در آن نوعی قرارداد با توافق میان دو نفر یا بیشتر، اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، به منظور بهره‌برداری از عین یا منفعت کالای سرمایه‌ای یا مصرفی با دوام که از قابلیت اجاره برخوردار باشد، منعقد می‌شود. نکته مهم اینکه این حمایت تنها ناظر به طرف فروشنده در فروش محصول یا خدمت دانش‌بنیان نیست بلکه تقاضا محور بوده و به طور همزمان ناظر به طرف تقاضا نیز می‌باشد. در واقع این صندوق تلاش می‌کند با ارائه این تسهیل، مزیت رقابتی بالایی برای محصولات دانش‌بنیان و فناورانه ایجاد کند تا شرکت دانش بنیان بتوانند با حاشیه سود بالا و تضمین بالاتر، در بازار فعالیت کنند.

وی گفت، در این نوع خدمت، مشتری محصول یا خدمت دانش‌بنیان را با شرایط لیزینگ خریداری می‌کند و به جای پرداخت کل مبلغ خرید، بخشی از آن را نقدا می‌پردازد و بقیه مبلغ از سوی صندوق به فروشنده پرداخت می‌شود و بدین ترتیب خریدار از طریق استفاده از تسهیلات ارزان قیمت برای خرید، و فروشنده از طریق تأمین نقدینگی، منتفع می‌گردند.

رجایی خاطرنشان کرد: خدمات صندوق پژوهش و فناوری مدرس محدود به ارائه تسهیلات نیست و تیم‌های مستقر در صندوق، خدمات مشاوره تخصصی را به شرکت‌های مورد حمایت و شرکت‌های متقاضی ارائه می‌دهند.

در ابتدای این نشست، مدیران و رؤسای این شرکت‌های بزرگ حوزه گردشگری با اشاره به تاریخچه این مجموعه و خدمات آن، بر لزوم گسترش همکاری و تعامل با صندوق پژوهش و فناوری مدرس تأکید کردند و این مهم را گامی بلند برای تحقق اهداف خود در بازار رقابت دانستند.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0