با محصول ایرانی ممکن شد؛ کاهش مصرف آب و افزایش میزان محصول در کشاورزی

دسته بندی :بلاگ ۹ اسفند ۱۴۰۰ ادمین 1479
با محصول ایرانی ممکن شد؛
                کاهش مصرف آب و افزایش میزان محصول در کشاورزی

با محصول ایرانی ممکن شد؛
کاهش مصرف آب و افزایش میزان محصول در کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، محسن صادقیان مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه سوپر جاذب‌های تولیدی این شرکت به‌صورت گسترده در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند، گفت: سوپر جاذب‌ها یا ابر جاذب‌ها مواد پلیمری هستند که به دلیل شبکه‌هایی که درون خود دارند، آب را تا ۵۰۰ برابر وزن خود نگهداری می‌کنند.

وی افزود: یکی از صنایعی که سوپر جاذب‌ها در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، کشاورزی است. خشک‌سالی‌های شدید در کشور و از بین رفتن مزارع و باغ‌ها ضرورت استفاده از این ماده را برای احیای صنعت کشاورزی توجیه‌پذیر می‌کند.

به گفته صادقیان، مکانیسم عملکرد این ماده در خاک به‌گونه‌ای است که پس از آبیاری، آب و مواد مغذی خاک را درون خود جذب کرده و متورم می‌شود و سپس در صورت نیاز ریشه آب را به‌صورت تدریجی بازمی‌گرداند.

مدیر شرکت ادامه داد: به‌طورکلی با استفاده از سوپر جاذب برای گیاهان با دوره آبیاری کوتاه‌مدت، هر سه دوره آبیاری به یک دوره و برای گیاهان با دوره آبیاری بلندمدت هر دو دوره آبیاری به یک دوره تبدیل می‌شود. استفاده از این محصول باعث جلوگیری از هدر رفت آب می‌شود و همچنین خاک بدون آبیاری مجدد، مدت‌زمان بیشتری آب را درون خود نگه‌داری کند.

وی اضافه کرد: این محصول به دلیل فناوری به کار رفته در فرآیند تولید و استفاده از نانو ذرات در ساختار آن باعث افزایش کیفیت شده به‌گونه‌ای که نسبت به نمونه‌های مشابه از مشخصات و ویژگی‌های بالاتری برخوردار است. این ویژگی‌ها درنهایت سبب جذب آب بالاتر و همچنین افزایش بیشتر ثمر دهی محصول شده است.

وی گفت: این سوپر جاذب قابل استفاده برای درختان میوه، گیاهان جالیزی و زراعی، کشت دیم، درختان غیر مثمر، فضاهای سبز، چمن‌کاری‌ها و زمین‌های گلف، جابجایی نهال و هیدروپونیک است. سوپر جاذب را می‌توان به دو طریق خشک و هیدروژل مورد استفاده قرار داد.

وی گفت: این محصول به‌غیراز کشاورزی در بخش صنعتی و بهداشتی نیز مورد کاربرد دارد و جزو سه ماده شیمیایی محسوب می‌شود که واردات آن به علت حجم مصرف بالا در کشور زیاد است. در بحث کشاورزی محصول داخلی توانسته صرفه‌جویی ارزی خوبی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: از مزایای استفاده از سوپر جاذب می‌توان به قابلیت نگهداری آب در خاک و کاهش ۵۰ الی ۷۰ درصد مصرف آب، افزایش ۱۰ الی ۲۰ درصدی محصول به جهت نگه‌داری مداوم آب و مواد غذایی در کنار ریشه، کاهش مصرف کود مورد نیاز گیاه و رشد سریع‌تر و همچنین افزایش عمر گیاه اشاره کرد.

صادقیان تاکید کرد: همچنین این محصول باعث جلوگیری از هدر رفت آب به دلیل نگه‌داری آب و مواد غذایی درون ساختار خود، جلوگیری از تبخیر آب درون خاک مخصوصاً در تابستان، افزایش گردش هوا درون خاک و بهبود خاصیت خاک، طول عمر بین ۵ تا ۷ سال و حفاظت از محیط‌زیست در برابر خشک‌سالی و هدر رفتن منابع آب زیرزمینی می‌شود.

وی گفت: در برخی کشورها استفاده از این محصول اجباری است و این شرکت هفتمین کارخانه در دنیا محسوب می‌شود که توان تولید سوپر جاذب‌ها را دارد.

ادمین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0